Základnými orientačnými technickými údajmi sú sací výkon kompresora a maximálny tlak v tlakovej nádobe. Hodnota sacieho výkonu sa často skrýva za obrovským objemom tlakovej nádoby, ktorý nie je až taký dôležitý. Objem tlakovej nádoby nám skôr hovorí, koľko energie máme uloženej vo forme stlačeného vzduchu na okamžité použitie. Sací výkon kompresora (pre jednoduchosť jednopiestového kompresora) je objem valca x počet otáčok a udáva sa v lt/min. Je to jediný relevantný údaj o výkone kompresora a udáva ho každý výrobca. Aký je výkon kompresora, určuje hodnota okamžitého tlaku stlačeného vzduchu a jeho okamžitá teplota, pričom tieto hodnoty sú veľmi premenlivé. Ak je už výkon kompresora uvedený, je to pri hodnote tlaku 6 - 7 barov a získa sa nasledujúcim výpočtom. Ak sa ku kompresoru chystáte pripojiť pneumatické náradie a hodnota spotreby vzduchu je daná pri určitom tlaku, výber výkonu kompresora k takémuto zariadeniu sa vykoná výpočtom 60 % z uvedeného sacieho výkonu kompresora a to je smerodajné pre výstupný výkon pneumatického zariadenia. Odporúča sa zvoliť ešte určitú rezervu, najmä podľa intenzity spotreby vzduchu.
Ak potrebujete kompresory na hustenie pneumatík, bazénov, lôpt atď. nemusíte sa zvlášť zaoberať sacím výkonom, ktorý by sa mal pohybovať niekde nad 100 l/min. Takýto kompresor nepotrebuje tlakovú nádobu ako zásobník energie. Ak sa chystáte ku kompresoru pripojiť pneumatické náradie, najprv zistite jeho spotrebu vzduchu a potom vypočítajte potrebný výkon kompresora podľa predchádzajúcich pokynov. Po výpočte vždy zvoľte výkon kompresora s rezervou, predídete tak nadmernému opotrebovaniu stroja. Nezriedka sa stáva, že zákazník vyberie výkon kompresora podľa ceny a po pol roku si príde po nový stroj kvôli nedostatočnému výkonu.
Tlaková nádoba kompresora (inak nazývaného aj aerodynamický tunel) je zásobník energie vo forme stlačeného vzduchu. Ako už bolo spomenuté, na nafukovanie pneumatík alebo bazénov nepotrebujete kompresor s kanistrom. Veľkosť tlakovej nádoby vyberajte skôr s ohľadom na to, či bude dochádzať k nárazovým odberom stlačeného vzduchu. Na tento účel je dobré vedieť, ako časté budú tieto nárazy a aká bude spotreba stlačeného vzduchu. Ak to neviete odhadnúť sami, zavolajte nám a my sa vám pokúsime poradiť s výberom na základe našich skúseností.
Olejový kompresor má mazanie valcov podobné ako spaľovací motor. V tomto prípade je olej do priestoru valca pod piestom rozstrekovaný kľukou a späť stieraný piestnym krúžkom. V tomto type kompresora sa olejové pary dostávajú do stlačeného vzduchu. Ak je ku kompresoru pripojené pneumatické náradie, nie je to na škodu, niektoré pneumatické náradie sa aj tak musí premazávať pridávaním oleja do výstupu stlačeného vzduchu. Bezolejový kompresor nemá klasický piest, aby sa zabránilo nadmernému treniu, ale na ojnici je pripevnená tenká doska so špeciálnym tesnením odolným voči teplote a oderu. takýto kompresor neobsahuje olejové pary v stlačenom vzduchu a je vhodný pre potravinársky priemysel, pre reštaurácie na čapovanie piva, akváriové nádrže atď. Práve konštrukcia tohto kompresora však obmedzuje jeho výkon.
Hlučnosť kompresora je tiež dôležitým parametrom, najmä ak je umiestnený priamo v pracovnom priestore. Hlučnosť kompresora je možné zistiť u každého výrobcu. Základným laickým kritériom na určenie úrovne hlučnosti sú otáčky a výkon kompresora. Vo všeobecnosti platí, že čím vyššie sú otáčky kompresora, tým vyššia je jeho hlučnosť. V našej ponuke kompresorov sa nachádzajú stroje s označením Long Life, čo je označenie pre kompresory so zníženými otáčkami, a teda s predĺženou životnosťou. Tu odporúčame používať dvojpiestové kompresory, ktoré majú z konštrukčného hľadiska nižšie otáčky ako jednopiestové axiálne kompresory. Ak sa má kompresor používať na intenzívnu prácu, mal by byť umiestnený mimo pracovného priestoru.
V prípade kompresora, ktorý sa používa len príležitostne, nie je jeho pracovné umiestnenie problémom. Takýto kompresor stačí skladovať na suchom, temperovanom mieste. V prípade kompresorov určených na pracovné činnosti je lepšie zvoliť umiestnenie mimo pracovného priestoru a stlačený vzduch do pracovného priestoru privádzať pomocou tlakovej hadice alebo zabezpečiť rozvod stlačeného vzduchu po prevádzke. Takýto kompresor by mal byť umiestnený na temperovanom mieste, mimo dosahu priameho slnečného svetla. Ak je kompresor v zime vystavený teplotám pod bodom mrazu, budete mať problémy s jeho spustením. Ak bude kompresor v lete na priamom slnku, bude sa zbytočne prehrievať.
Prevádzka kompresora sa začína jeho pripojením k elektrickej sieti a následným spustením. Kompresor začne tlačiť vzduch do tlakovej nádoby. V tejto fáze sa otvorí odvzdušňovací ventil, čím sa otvorí priestor valca, pri spustení kompresora sa ozve syčivý zvuk, akoby vzduch unikal netesnosťou. Tento odvzdušňovací ventil umožňuje spustenie kompresora bez protitlaku vo valci a uľahčuje jeho spustenie. Odvzdušňovací ventil sa automaticky zatvorí približne po 20 s. od spustenia kompresora. Tento odvzdušňovací ventil je zvyčajne súčasťou tlakového spínača. Ak kompresor stlačí vzduch na požadovanú hodnotu, tlakový spínač vypne kompresor a vypúšťací ventil automaticky opäť zníži tlak v priestore nad piestom, čím pripraví kompresor na ďalší štart. Preto nikdy nevypínajte bežiaci kompresor odpojením zo siete, obídete tým funkciu automatického odvzdušnenia valcov a kompresor sa pri ďalšom štarte nespustí, čím hrozí riziko spálenia motora.
Tlakovú nádobu kompresora pravidelne vypúšťajte pomocou vypúšťacieho ventilu. V tlakovej nádobe sa zráža atmosférická vlhkosť a olejové pary. Pri olejových kompresoroch je dôležité kontrolovať hladinu oleja v kľukovej skrini, zvyčajne cez priezor na kľukovej skrini kompresora.
Pri kompresoroch s prevodom klinovým remeňom pravidelne kontrolujte napnutie remeňa. Na kompresore nevykonávajte žiadne neodborné úpravy a zabezpečte pravidelnú kontrolu kompresora a najmä tlakovej nádoby. Chráňte poistný ventil tlakovej nádoby pred poškodením.
Každý kompresor by mal byť vybavený vyhlásením o zhode od výrobcu a k tlakovej nádobe by mal byť priložený pas tlakovej nádoby a poistného ventilu. Tieto dokumenty sa neskôr predložia kontrolnému technikovi počas pravidelnej kontroly. Preto si tieto dokumenty starostlivo uschovajte.
Kompresory sú strojové zariadenia a ako s takými sa s nimi musí zaobchádzať podľa určitých pravidiel obsiahnutých v návode na obsluhu. Tlaková nádoba kompresora je niečo iné. Ide o takzvané "vyhradené zariadenie", na ktoré sa vzťahujú osobitné predpisy. Tlaková nádoba obsahuje stlačený vzduch a ten je len inou formou energie. Každé náhle uvoľnenie stlačeného vzduchu je veľmi nebezpečné, pretože vzduch je objemovo stlačiteľný a pri rozpínaní uvoľňuje veľa energie. Voda je tiež stlačiteľná, ale objemovo nestlačiteľná, takže pri náhlom znížení tlaku sa neuvoľňuje energia ako pri stlačenom vzduchu. Plniacim médiom je voda, ktorá uniká až po dosiahnutí deštruktívneho tlaku; ak by sa na tento účel použil vzduch, tlaková nádoba by explodovala.
Z týchto dôvodov venujte tlakovej nádobe kompresora osobitnú pozornosť. Zabezpečte pravidelné kontroly revíznym technikom. Chráňte komponenty tlakovej nádoby pred mechanickým poškodením. Napríklad narazený poistný ventil tlakovej nádoby sa pri náraze stáva projektilom so známymi účinkami.
Na kompresore alebo tlakovej nádobe nevykonávajte žiadne neodborné úpravy ani opravy.
Autor: Ing. Jozef Štefánik, PhD.