Máte niekedy problémy s naštartovaním auta v chladných ranných hodinách alebo po zabudnutých zapnutých svetlách cez noc? Ak áno, potom viete, aké dôležité je mať kvalitné štartovacie káble . Nasledujúci článok vám poskytne návod, ako vybrať tie najlepšie.
Kedy môžete potrebovať štartovacie káble?
Najsilnejší nepriateľ batérie vášho auta je často vybitie . Môžu za to napríklad neúmyselne zapnuté vnútorné svetlá, niekoľko pokusov o štart v mrazivom počasí alebo jednoducho vek batérie. V takýchto okamihoch je nevyhnutné mať po ruke dobré štartovacie káble a samozrejme druhé vozidlo s nabitou batériou, ktoré vám môže"požičať" trochu energie.
Základným kritériom pri výbere štartovacích káblov je prierez ich vodičov. Je dôležité, aby tento prierez zodpovedal prierezu vodičov vášho akumulátora. Pre väčšinu osobných vozidiel je ideálny prierez medzi 16 a 35 mm2 . Pokiaľ vlastníte menšie auto, môžete si vystačiť s káblami s prierezom 10 mm².
Pre zážihové motory sú vhodné káble s prierezom minimálne 16 mm² , zatiaľ čo pre vznetové motory a vozidlá s väčším objemom motora by ste mali voliť káble s prierezom minimálne 25 mm².
Dbajte na to, aby informácie o priereze boli jasne uvedené na obale káblov. Je dôležité sa zamerať práve na prierez vodiča a ignorovať hrúbku izolácie, pretože to môže byť klamlivé. Veľa nekvalitných výrobkov má silnú izoláciu, ktorá skrýva nedostatočný prierez vodiča.
Materiál vodiča je ďalším dôležitým aspektom pri výbere štartovacích káblov. Medené vodiče sú obvykle odolnejšie a menej náchylné na lámanie ako hliníkové. Niektorí výrobcovia však používajú hliníkové vodiče s tenkou vrstvou medi , aby vyzerali kvalitnejšie, než v skutočnosti sú. Je preto dobré vždy dôkladne preveriť informácie o materiáli na obale.
Ohľadom izolácie je najlepšie voliť mäkké materiály, ako je silikón alebo guma, ktoré zostávajú pružné aj pri nízkych teplotách. Čo sa týka dĺžky káblov, odporúča sa voliť dĺžku medzi 2,5 a 6 metrami . Niekedy môže byť akumulátor umiestnený mimo štandardného miesta pod kapotou , a tak je lepšie mať káble, ktoré sú dostatočne dlhé, aby ste dosiahli na batérii v akomkoľvek vozidle.
Príslušenstvo
Nielen štartovacie káble , ale aj štartovacie stanice sú neoddeliteľnou súčasťou vášho automobilového náčinia. Tieto stanice niekedy nájdete aj pod názvom boostery alebo štartovacie zdroje . Okrem toho, že vám pomôžu pri núdzovom štarte vozidla, môžu slúžiť aj ako nezávislý zdroj elektrickej energie. Tieto zariadenia môžete dokonca využiť ako prenosný zdroj pre rôzne elektronické prístroje, či už ide o náradie, televízor alebo napríklad chladiaci box.
Kľúčovým kritériom pri výbere je kapacita vašej autobatérie a typ paliva, na ktorom vaše auto jazdí. Pre dieselové motory je ideálna stanica s kapacitou minimálne 640 A , zatiaľ čo pre benzínové vozidlá postačuje kapacita 400 A.
Nemali by ste zanedbať ani informácie o počte dostupných konektorov. Väčšina týchto staníc má špecifický konektor na štartovanie vozidla, 12 V konektor pre auto a USB port na nabíjanie elektroniky.
Z hľadiska napájania môžete vyberať medzi elektrickým zdrojom, ktorý sa zapája do siete, alebo malou batériovou stanicou s možnosťou opätovného nabíjania – tú oceníte hlavne v miestach bez prístupu k elektrickej sieti. Stanice s benzínovým zdrojom, ktoré sa chovajú ako elektrické adaptéry, sú optimálne najmä pre majiteľov nákladných vozidiel či kamiónov.
Mnohé štartovacie zdroje ponúkajú aj ďalšie bonusy , ako je integrované svetlo, powerbanka alebo kompresor. Ich cena sa často pohybuje medzi 2 500 a 6 000 Sk , hoci niektoré prémiové modely môžu byť drahšie. Zvážte, čo skutočne potrebujete.
Bezpečnosť
Bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste. Pri nákupe štartovacích káblov vyhľadávajte tie, ktorých svorky sú izolované plastom, čo vám zabráni vo vytvorení nechceného kontaktu s pólmi batérie. Vždy postupujte podľa návodu pre správne zapojenie.
- Ako správne použiť štartovacie káble?
Pred tým, než začnete s pripájaním káblov, identifikujte polohu autobatérie vášho vozidla. V mnohých vozidlách je tradične pod kapotou, ale niekedy môže byť umiestnená napríklad v kufri či pod sedadlom.
Pokiaľ nie je batéria prístupná, pod kapotou by mali byť aspoň vývody kladného a záporného pólu. Uistite sa, že vozidlá sú postavené tak, aby dosah káblov bol dostatočný a zapaľovanie oboch vozidiel je vypnuté .
Postup pripojenia je nasledujúci:
Dbajte na to, aby svorky káblov nikde nevznikali nepotrebné kontakty, a to platí pre oba póly. Akonáhle máte všetko pripojené, môžete začať s naštartovaním.
- Čo je sulfatácia?
U autobatérií môžete niekedy naraziť na termín"sulfatácie". Ide o proces, kedy v dôsledku nedostatočného nabíjania alebo dlhodobého nevyužívania batérie začnú vytvárať kryštály síranu olovnatého, čo vedie k zníženiu jej kapacity. Toto poškodenie je viditeľné - pokiaľ je batéria vydutá, je pravdepodobne postihnutá sulfatáciou. To však nie je výrobný defekt, ale častejšie dôsledok nesprávnej starostlivosti o batériu.
- Prečo neroztláčať auto?
Roztláčanie je vhodné iba pre staršie vozidlá . Pri modernejších automobiloch môže roztláčanie poškodiť katalyzátor, zatiaľ čo pri vozidlách s remeňovým pohonom hrozí poškodenie remeňa alebo ďalších súčastí.
Sortiment Štartovacích káblov nájdete tu.
Dátum: 07. 09. 2023
Autor: Simon Križiak